Deprese v kombinaci s diabetem zvyšuje riziko demence

Jak samotná deprese, jak i diabetes zvyšují riziko rozvoje demence. Pokud se vyskytnou současně, riziko je ještě vyšší. Týká se to zejména osob mladších 65 let. Odhalila to dánská studie.

Ve zkoumané skupině byla až čtvrtina případů demence přičítána kombinaci cukrovky s přítomnou depresí. Poznamenala to Dr. Wayne Katon, vedoucí studie z Oddělení psychiatrie na University of Washington School of Medicine v Seattlu.

„Naše zjištění jsou velmi důležité jak pro pacienty, jak pro jejich lékaře,“ řekl Dimitry S Davydow ze stejného oddělení. Dále dodává, že „nejlepší dostupnou léčbou demence je zabránit jejímu rozvoji. Pokud se v dalším výzkumu prokáže, že skutečně existuje příčinná spojitost mezi cukrovou, depresí a demencí, bude to znamenat, že úspěšná léčba deprese a diabetu povede ke snížení výskytu demence. Tím se zlepší kvalita života milionů osob na celém světě.“

Studie byla publikována v dubnu 2015 v JAMA Psychitry. Zúčastnilo se jí více než 2,4 milionu Dánů starších 50 let. Výzkumníci vyvozují, že asi 6% případů demence diagnostikované mezi lety 2007 a 2013 u Dánů starších 50 let bylo způsobeno kombinací deprese a diabetu. U osob mladších 65 let tato kombinace zodpovídá za 25% všech případů demence.

„Diabetes a deprese jsou diagnostikovatelné a léčitelné nemoci. Obě se mohou výrazně zlepšit správnou léčbou. Problém ale je, že obecně nejsme moc dobří ve včasné diagnostice těchto nemocí,“ uvádí dr. Davydow.

„Velmi často je cukrovka diagnostikována až v době, kdy už pacient trpí jejími komplikacemi. Podobně je tomu u deprese, která je řešena až v okamžiku, kdy způsobuje vztahové problémy, problémy ve škole nebo v práci, nebo už dokonce vyústila v pokus o sebevraždu.“

Dr. Davydow dále dodává, že studie má význam zejména do budoucna. Kombinaci deprese s diabetem u osob mladších 65 let je nutné věnovat dostatečnou pozornost. Prevence těchto chorob je totiž jednou z významných cest, jak snížit tsunami rozvoje demencí v následujících několika dekádách.

Zdroj: Medscape.com