Jak porazit stres, úzkost a strach? Pomocí těchto 14 triků!

iflscience.com

Lidé odjakživa pátrají po tom, co chce zničit naši sebedůvěru, psychickou pohodu a klid. Avšak ti, kdo si přijdou poslechnout vaši prezentaci, nejsou krvežíznivá monstra, která by si chtěla smlsnout na vašem neúspěchu. Chtějí, aby se vám váš výstup podařil a oni se dozvěděli něco nového. Abychom vám pomohli zklidnit váš mozek, sestavili jsme soubor tipů, kterými lze překonat stres, obavy a úzkost.

  1. Dýchejte zhluboka

Tímto způsobem totiž aktivujete relaxační reakce těla oproti reakci boj-nebo-útěk.

  1. Vydejte se napospas tomu, čeho se obáváte

Expoziční terapie zahrnuje pozvolný přesun z nepříjemných pocitů k těm příjemnějším vzniklým obávanou aktivitou, ať už se jedná o mluvení na veřejnosti, nebo mazlení se se psem. Pomocí tohoto triku se tak velmi výrazně může zlepšit způsob, jakým se vypořádáváte se svými obavami.

  1. Naučte se rozpoznat, kdy podléháte ,,nesprávné“ úzkosti

Strach z jedné věci/činnosti/místa apod. se může přenést i do dalších oblastí vašeho života. Naučte se určit, kdy váš konkrétní strach má co dělat s blížící se situací.

  1. Cvičte

Cvičením se dokážete uklidnit, protože během něj lidské tělo produkuje endorfiny, povzbuzuje náš imunitní systém a zvyšuje tělesnou teplotu.

  1. Přetvořte úzkost na vzrušení

V jedné studii bylo zjištěno, že lidé, kteří své pocity vyhodnotili jako vzrušení ze zážitku (namísto nervování se), byli úspěšnějšími, co se týče mluvení na veřejnosti a zpívání karaoke :-).

  1. Zaměřte se na celkový obraz situace

Napište seznam věcí, které vás znepokojují, a podobně dlouhý seznam toho, co se vám daří. To vám pomůže nezaobírat se pouze negativními věcmi.

  1. Uznejte, že jste na tom dobře

Naše instinkty přežití z nás dělají neustále se obávající tvory, čímž nás ochraňují před nebezpečím. Zkuste se však zaměřit na to, že se nás mozek snaží varovat, že by se nám něco zlého mohlo přihodit. Ale v budoucnu, ne zrovna teď.

  1. Zjednodušte si úkoly

Při jakékoli aktivitě zkuste myslet na to, že si jen hrajete. Když se něco pokazí, zkusíte to znovu nebo jiným způsobem.

  1. Ujistěte se o svých hlavních hodnotách

Před nějakou náročnou situací myslete na své hlavní hodnoty, například na rodinu nebo pracovní úspěchy. Poté napište, proč jsou pro vás tyto priority důležité. Pomůže vám to nezapomenout, co jako jedinec druhým přinášíte.

  1. Pomáhejte druhým

Podržte druhým dveře nebo pomozte dětem s úkoly. Tím, že ostatním pomáháme, prožíváme méně negativních pocitů, které nás jindy doprovázejí.

  1. Pravidelně si dopřávejte kávu

Studie provedená na myších dokazuje, že je káva užitečným pomocníkem v boji se stresujícími situacemi.

  1. Praktikujte meditaci s všímavostí

Naučte svůj mozek soustředit se pouze na přítomnost místo toho, aby se zaobíral obavami ohledně budoucnosti či litoval minulosti. Díky tomuto postupu se dokážete vypořádat s úzkostí, depresí a bolestí.

  1. Mluvte sami se sebou

Jednou studií bylo zjištěno, že studenti používající zájmeno ,,vy“ namísto ,,já“ před samotným veřejným projevem, byli mnohem úspěšnější.

  1. Přijměte výhody, které stres přináší

Psychologové uvádějí, že stres je známkou toho, že je náš život smysluplný. Uvažování o pozitivních účincích stresu navíc dokáže zlepšit reakci našeho těla na náročné situace.

Zdroj: iflscience.com

Překlad: Petra Stočková