Jak zachovat svůj inteligenční potenciál?

Tyler Byber - https://flic.kr/p/aWVH1X

Přečtěte si 6 tipů, jak ochránit svůj mozek před postihy stárnutí

Mozek potřebuje se stárnutím – stejně jako správně fungující stroj – trochu péče a pozornosti, abychom zajistili jeho správnou funkčnost. Kdybychom tak měli nějaký návod k jeho údržbě, který by nás informoval o tom, jak vytunit jeho kolečka. Dostupné rady, jak toho dosáhnout, si bohužel často protiřečí a jsou matoucí. BBC Future však pro vás pečlivě prohledal dostupné důkazy. Přečtěte si článek a odhalte 6 nejslibnějších způsobů, jak zachovat svůj inteligenční potenciál.

Neztrácejte víru ve vaše schopnosti

Vejdete někdy do místnosti a zjistíte, že jste zapomněli, proč jste tam vešli? Je jednoduché tuto situaci přičíst známce slábnutí naší paměti vlivem stárnutí. Ve skutečnosti se tyto momenty stávají stejně tak často v mládí jako ve starším věku. Neměli bychom tedy tak rychle dojít k tomu nejhoršímu závěru – z pochybností se totiž mohou stát sebenaplňující se předpovědi.

Dayna Touronová z univerzity v Severní Karolíně zjišťovala v průběhu 10 let, že postupem věku máme tendenci ztrácet víru v naše mentální schopnosti, přestože velmi často fungují správně. Výsledkem je naše spoléhání se na pomocné berličky v podobě GPS v autě nebo poznámkového bloku v telefonu.  Paradoxně tím, že se nedokážeme sami testovat, můžeme urychlit náš vlastní pokles schopností. Pokud se tedy ocitnete u dveří v pochybách, kam jste chtěli jít, považujte to za upozornění. Měli byste svoji paměť trénovat o něco více.

ANO ochraně uší

Naše mysl trpí, pokud je oddělena od smyslů. To může být způsobeno kladením náporu na naši pozornost a bráněním přijetí užitečných stimulů. Ztráta sluchu se dle jedné studie zdá být spouštěčem ztráty šedé kůry mozkové. Během 6 let totiž zvýšila riziko kognitivního poznávání o 24 %.

Používání vysoušeče vlasů po dobu 15 minut denně může poškodit vaše uši a mozek

 Nezáleží na věku. Je podstatné všímat si situací, které by mohly přispět k opotřebení sluchových orgánů. K poškození sluchu stačí poslech hlasité hudby po dobu pouhých 15 sekund denně. Dokonce i použití vysoušeče vlasů 15 minut denně dokáže poškodit drobné buňky zachytávající zvuky. Pokud si už teď myslíte, že špatně slyšíte, vyhledejte odbornou pomoc. Pouhé drobné šťouchnutí do problému by mohlo vést k dalšímu ničení sluchu.

ANO učení se cizímu jazyku nebo hře na hudební nástroj

Lepší než pohrávání si s aplikací trénovací mozek nebo s křížovkami (které mají omezený přínos) by pro vás mohlo být uvážení mnohem přínosnějšího mentálního cvičení. Například naučit se hrát na klavír nebo se seznámit s novým jazykem. Obě aktivity se spoléhají na široké pole dovedností, čímž procvičují naši paměť, pozornost, smyslové vnímání a kontrolu svalů. K tomu přispívá vaše snaha poprat se s neznámou melodií nových slov.

U hudebníků je riziko onemocnění demencí o 60 % nižší

Trénování vám umožní být mentálně svižnější, z čehož můžete těžit i v pokročilejším věku. V jedné loňské studii bylo odhaleno, že u lidí nehrajících na hudební nástroj existuje asi o 60 % větší pravděpodobnost onemocnění demencí. Jiný výzkum přinesl informace, že propuknutí Alzheimerovy choroby může být oddáleno u lidí mluvících dalším jazykem až o 5 let.

Popostrkování sebe sama by vám mělo přinejmenším pomoci ocenit své momentální schopnosti. Pokud zjistíte, že je vaše práce příliš náročná, než abyste se mohli zabavit novým koníčkem, patříte mezi ty šťastnější. Podněcující zaměstnání vám totiž umožňují zachovat vaše mentální schopnosti.

NE ujíždění na rychlém občerstvení

Obezita vám může poškodit mozek mnoha způsoby. Nárůst cholesterolu v tepnách omezuje přítok krve do mozku, který potřebuje kyslík k fungování. Neurony jsou navíc vysoce citlivé k hladinám hormonu insulínu. Pravidelná strava založená na cukru a kalorickém jídle narušuje signály insulínu, čímž spouští řetězovou reakci vedoucí k epidemii v mozku.

Dobrou zprávou však je, že určité živiny (např. omega-3 mastné kyseliny, vitamín D a B12) působí jako zmírňovače poškození mozku, které se mu dostává s věkem. To vysvětluje, proč starší lidé stravující se typickou středomořskou stravou vykazují stejné kognitivní dovednosti jako lidé o 7,5 let mladší.

ANO posilování těla

Často děláme rozdíly mezi mozkem a svaly. To, že se dostaneme do formy, ve skutečnosti pomůže vystavět naši mysl. Fyzická aktivita totiž zajistí nejen lepší přívod krve do mozku, ale dokáže spustit i nárůst bílkovin, jako je faktor nervového nárůstu, který pomáhá stimulovat růst a údržbu nervových spojení v mozku.

Formováním těla formujeme i mysl

 Výhody se liší s věkem: školáci mají lepší známky, zatímco klidná procházka oživuje soustředěnost a paměť důchodců. Dobrou zprávou je, že výsledky přináší široké spektrum cvičení, ať už se jedná o mírné aerobní cvičení, nebo o váhový trénink a kulturistiku. Prostě si vyberte cvičební režim, který sedne vaší kondici.

ANO paření jako v 21 letech

Pokud se vám zdá, že vše předchozí představuje těžkou dřinu, je jednou z nejlepších možností ochrany mozku socializace. Jednoduše řečeno: lidé jsou společenské bytosti a jsou to naši přátelé a příbuzní, kdo nás podněcují a přinášejí nám výzvy zažít nové zážitky, zbavit nás stresu a neštěstí. Studie zkoumající sedmdesátníky překvapivě zjistila, že u těch společensky nejaktivnějších z nás existuje o 70 % menší pravděpodobnost snížení kognitivních schopností v průběhu 12 let v porovnání s lidmi, kteří mají málo společenských styků. Z pravidelného kontaktu s lidmi tak těží vše od paměti a pozornosti přes celkovou mentální rychlost zpracování podnětů.

Závěrem je nutné zmínit, že dle vědců neexistuje jediný recept pro trénování mozku. Lidé stárnoucí nejlépe žijí životní styl, který zahrnuje od všeho něco: různorodou stravu, podněcující aktivity, okruh milujících přátel. A to není recept pouze pro zdravý mozek. Jedná se o souhrn zásad pro zdravý a šťastný život.

Zdroj: bbc.com

Překlad: Petra Stočková