Nutriční psychiatrie zajistí výživu pro mozek

Ars Electronica - https://flic.kr/p/nqJf3G
Advertisement

Zamyslete se: mozek máme vždy ,,zapnutý”, má na starost naše myšlenky a pohyby, dýchání a tlukot srdce, naše smysly – pracuje nonstop, a to i ve spánku. Znamená to, že mozek potřebuje pravidelný přísun paliva, které dostává z jídla. Na kvalitě paliva ve skutečnosti velmi záleží. Jednoduše řečeno – to, co jíme, přímo ovlivňuje strukturu a funkci našeho mozku a konec konců i naši náladu.

Mozek (stejně jako luxusní auto) nejlépe funguje, když jej zásobujeme top palivem. Konzumací vysoce kvalitních potravin obsahujících dostatek vitamínů, minerálů a antioxidantů je náš mozek vyživován a chráněn před oxidativním stresem – volnými ,,odpadními” radikály, které mohou poškodit buňky a jsou produkovány při spotřebovávání kyslíku.

Bohužel, i náš mozek může být poškozen (stejně jako drahé auto), když mu dodáme jiné než top palivo. Pokud se totiž látky z nekvalitního paliva (jako třeba z polotovarů) dostanou do mozku, nemá moc šancí se jich zbavit. Příkladem může být pro mozek škodlivá strava bohatá na rafinovaný cukr. Ten totiž kromě zhoršení regulace inzulínu v těle způsobuje záněty a oxidační stres. V několika studiích byla odhalena souvislost mezi stravou bohatou na rafinovaný cukr a poškozenými funkcemi mozku, a dokonce i zhoršením průběhu symptomů poruch nálad, například deprese.

Dává to smysl. Pokud je náš mozek ochuzen o kvalitní výživu nebo pokud se v něm objevují volné radikály či jsou poškozeny jeho buňky, následné poškození mozkové tkáně na sebe nenechá dlouho čekat. Zajímavé je, že po mnoho let lékaři neodhalili spojení mezi náladami a jídlem. Dnes naštěstí rozrůstající se pole nutriční psychiatrie zjišťuje, že existuje mnoho souvislostí nejen mezi tím, co jíme a jak se cítíme (ale i jak se chováme) a také tím, jaké druhy bakterií žijí v našem těle.

Jak jídlo ovlivňuje naše pocity
Serotonin je neuropřenašeč pomáhající regulovat spánek a chuť k jídlu, který zprostředkovává nálady a brzdí bolest. Vnitřní fungování našeho zažívacího systému nám nepomáhá pouze zpracovat potravu, ale také řídit naše emoce, protože přibližně 95 % serotoninu je produkováno v zažívacím traktu obsahujícím sto milionů nervových buněk (neuronů). A navíc funkčnost těchto neuronů – a produkce neuropřenašečů, jakým je serotonin – je zásadně ovlivněna miliardami ,,hodných” bakterií, které udržují příznivé prostředí našich střev. Tyto bakterie hrají zásadní roli v našem zdraví – chrání vnitřní vrstvu střev a vytváří pevnou bariéru proti toxinům a ,,zlým” bakteriím; dále omezují zánětlivost; zlepšují příjem živin z potravy a aktivují nervové spoje mezi střevy a mozkem.

Studie odhalují, že užíváním probiotik (doplňků obsahujících ,,hodné” bakterie) snižujeme hladinu úzkosti, vnímání stresu a mentální postoj ve srovnání s lidmi, kteří probiotika neužívají. Jiné studie porovnávají ,,klasické” stravování, jako například Středomořskou stravu a tradiční Japonskou kuchyni s typickým ,,západním” způsobem stravování. Ukázalo se, že riziko onemocnění depresí je o 25–35 % nižší u těch osob, které se stravují klasickým způsobem. Vědci tyto rozdíly vysvětlují tím, že tradiční způsoby stravování jsou většinou bohaté na zeleninu, ovoce, nezpracované obilí, ryby a mořské plody a obsahují pouze malé množství libového masa a mléčných výrobků. Zároveň postrádají průmyslově zpracované potraviny a cukry, které jsou základem ,,západních” stravovacích návyků. Mnoho z průmyslově nezpracovaných potravin je navíc zkvašeno, takže se chovají jako přírodní probiotika. Kvašení totiž využívá bakterie a kvasnice pro přeměnu cukrů ve stravě na oxid uhličitý, alkohol a kyselinu mléčnou a používá se k ochraně potravy před zkažením, zároveň přidává příjemnou chuť a strukturu.

Následující myšlenka tradující se mezi výzkumníky může působit nevěrohodně: ,,hodné” bakterie ovlivňují nejen to, co naše tělo stráví a přijme, ale také zánětlivost v těle, stejně tak jako náladu a množství energie. Výsledky však byly dosud ohromující.

Co to pro vás znamená?
Začněte si všímat toho, jak se cítíte při konzumaci jiných potravin, a to i následujícího dne. Zkuste jíst ,,čistou” stravu dva nebo tři týdny, to znamená odříznout všechny průmyslově zpracované potraviny a cukr. Přidejte zkvašené potraviny, například kimčchi, koření miso, kysané zelí, nakládané okurky nebo nápoj kombucha. Také byste měli zkusit přestat jíst mléčné výrobky. Někteří lidé se cítí lépe i po vysazení obilovin. Pozorujte, jak se cítíte, a potom pomalu přidávejte potraviny zpět do svého jídelníčku, jednu po druhé, a všímejte si toho, jak vám je.

Když moji pacienti konzumují ,,čistou” stravu, nemohou uvěřit tomu, o kolik lépe se cítí fyzicky a psychicky, a jak se při navrácení obvyklých potravin do jídelníčku cítili hůř. Zkuste to!

Zdroj: health.harvard.edu

Překlad: Petra Stočková

Další články
Close

Jak na zubní kazy? Pomůže lék na Alzheimerovu chorobu!

Výzkumníci objevili účinný způsob, jakým lze znovu navrátit krásu zkaženým zubům. Jak toho lze docílit? Pomocí léku určenému k léčbě Alzheimerovy choroby vědci dokázali spravit zubní...