To nejvhodnější cvičení pro náš mozek? Pohyb!

Carlos Newsome - https://flic.kr/p/o4XRFZ

Rádi byste objevili zcela přírodní způsob, jakým zlepšit náladu, posílit paměť a ochránit mozek proti kognitivnímu úpadku? Je to zcela jednoduché: hýbejte se!

Rozsáhlý výzkum na toto téma (včetně dvou nových studií publikovaných na jaře) naznačuje, že jakékoli cvičení zvyšující náš srdeční tep a při kterém se určitou dobu potíte – tzv. aerobní cvičení – má nesmírně prospěšný vliv na náš mozek.

,,Aerobní cvičení je klíčové pro naše srdce,“ píší autoři článku Mind and Mood zveřejněném na blogu the Harvard Medical School. Některé z příznivých účinků tohoto typu cvičení se dostaví během několika málo minut od zahájení aktivity, například zlepšení nálady. Jiné si však dávají načas i pár týdnů. Mezi tyto výhody aerobního cvičení, které se projeví po delší době, patří mimo jiné zlepšení naší paměti. To znamená, že nejlepším typem cvičení pro naši mysl je vlastně jakékoli aerobní cvičení, které děláme pravidelně a vždy nejméně po dobu 45 minut.

V závislosti na tom, čeho chcete pohybem docílit, můžete do svého pohybového plánu zařadit také svižnou chůzi nebo běhání. Jiná zkušební studie testovala osoby trpící těžkou depresí. Bylo zjištěno, že pouhá chůze v délce 30 minut v průběhu 10 po sobě jdoucích dní měla výrazně příznivý účinek na zmírnění deprese účastníků studie. Aerobní tréninky mohou pomoci všem, jak uvedla nedávná studie v the Journal of Physical Therapy Science. Prospěšné jsou především díky jejich vlivu na snížení stresových hormonů, kterými jsou adrenalin a kortizol.

Pro ty z nás starší 50 let může být zajímavá studie, která byla minulý měsíc zveřejněna v the British Journal. Dočteme se v ní totiž, že nejlepších výsledků můžeme dosáhnout kombinací aerobního cvičení a posilování. Mezi druhý zmíněný typ cvičení lze zařadit prakticky cokoli od intervalového tréninku (např. 7minutový workout) po dynamickou flow jógu zařazující posilující pozice ,,prkno“ či kliky doplněné o tanečně laděné pohyby. Jiná studie vydaná v květnu potvrzuje výsledky předchozí práce. Bylo v ní zjištěno, že dospělí ve věku 60-88 let dokázali zařazením 30minutových procházek 4x týdně po dobu 3 měsíců posílit spoje v části mozku, kde tato slabá spojení měla na svědomí ztrátu paměti.

Výzkumníci však stále nemají jisto v tom, proč aerobní cvičení tak zázračně působí na lidský mozek. Dle studií to souvisí se zvýšeným průtokem krve, který dodává naší mysli příval čerstvé energie a kyslíku. Objevila se však další práce zaměřená na starší ženy, u nichž se dostavily symptomy demence. Aerobní cvičení u těchto účastnic způsobilo nárůst hipokampu, oblasti mozku zapojené do učení a paměťových operací.

Dle vedoucího autora britské studie, Joe Northey, hovoří tento výzkum o tom, že člověk, který je v dobré zdravotní kondici a je starší 45 let, by měl do svého života zařadit 45minutové aerobní aktivity, a to tak často, jak jen je to možné.

Zdroj: iflscience.com

Překlad: Petra Stočková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *