Další poruchy spánku

Michael W. Wile, "Night Sweats" - http://flic.kr/p/uPANX9

Mezi další poruchy spánku patří nadměrná spavost, neboli hypersomnie. Ta se projevuje nadměrnou ospalostí přes den, dotyčný si musí dopřát spánek i během dne. Porucha může být opět součástí jiných chorob (ať už fyzických nebo duševních), proto je nutné důkladné vyšetření nejen psychiatrem, ale i praktickým lékařem popř. lékařem jiné odbornosti.

Narkolepsie je poměrně zajímavou poruchou spánku projevující se záchvaty osvěžujícího spánku, ke kterým dochází zcela náhle kdykoliv během dne. Jedná se o genetické onemocnění, které potvrdí odborné vyšetření. Odborník také doporučí vhodnou medikamentózní léčbu. Jako svépomoc se doporučuje plánovat si krátký spánek během dne, aby nedocházelo k uvedeným záchvatům.

U somnabulismu neboli náměsíčnosti se setkáváme s opakovaným vstáváním z lůžka během spánku. Přesto, že dotyčný vykonává automatické pohyby, je těžko proudný a na celou událost si po probuzení většinou nepamatuje. Stav většinou trvá několik minut a pokračuje normálním spánkem.

Noční děs je charakterizován částečným probuzením v prvním spánkovém cyklu (NREM), kdy nemocný prožívá velkou úzkost. Během ní s ním není možné navázat kontakt a po odeznění úzkosti záhy usíná. Ráno si nic nepamatuje. Noční můry se většinou objevují v druhé polovině noci (REM) – dotyčný se budí v reakci na hrůzostrašný sen, jehož obsah si pamatuje, většinou i na druhý den. Základní léčebnou metodou v případě nočního děsu i nočních můr je psychoterapie. Mohou být projevem jiných psychických poruch (například posttraumatické stresové poruchy) nebo stresu.

Spánek může být dále narušen užíváním některých léků. Může se jednat například o léky používané při léčbě Parkinsonovy choroby, opiáty (proti bolestem), steroidy, léky na štítnou žlázu, některá antidepresiva.