Jak na zubní kazy? Pomůže lék na Alzheimerovu chorobu!

Výzkumníci objevili účinný způsob, jakým lze znovu navrátit krásu zkaženým zubům. Jak toho lze docílit? Pomocí léku určenému k léčbě Alzheimerovy choroby vědci dokázali spravit zubní kazy díky stimulaci kmenových buněk v zubu. Tento postup zajistil přebudování kostěné tkáně.

Přestože si váš zubař se zubními kazy poradí, výsledek nemusí být vždy stoprocentní. Hmota v současnosti používaná pro výrobu zubních plomb může praskat nebo se rozpadat. To často vede k opakovanému výskytu zubních kazů. Dotyčný zub může případně úplně vypadnout kvůli otvoru, který se v něm už nikdy zcela nezacelí. Léčbou zubních kazů pomocí známého léku tideglusibu se však výzkumníkům podařilo dosáhnout pozoruhodných výsledků.

Naše zuby jsou tvořeny různými vrstvami. Zatímco horní část zubu tvoří vrstva pevné skloviny, pod ní leží silná vrstva zuboviny obklopující měkké zubní jádro. Ve středu zubu najdeme kmenové buňky, které se sice mohou postarat o částečnou opravu zuboviny, avšak pokud je poškození zubu rozsáhlé nebo se v něm nachází díra, s touto situací si neporadí.

Lék byl nejdříve otestován na myších. Jejich kazy byly ošetřeny biologicky odbouratelnou houbou z kolagenu, jež byla namočena v zmíněném léku tideglusibu. Houba byla časem vstřebána a nahrazena nově vytvořenou zubovinou. Ta vznikla naprosto přirozenou činností kmenových buněk postiženého zubu. Tento způsob léčby totiž nutí tělo, aby se léčilo samo, čímž se vyhne spoustě komplikací doprovázejícím současné léčebné techniky.

,,Náš přístup k léčbě kazů díky své jednoduchosti vytváří ideální zubní přípravek pro přirozenou léčbu rozsáhlých zubních kazů. Poskytuje ochranu nejen zubní dřeni, ale zároveň napomáhá obnovení zuboviny,“ vysvětlil profesor Paul Sharpe, vedoucí autor studie vydané v Nature. ,,Použití léku, který už byl v klinických podmínkách otestován pro Alzheimerovu chorobu, zároveň poskytuje příležitost pro rychlé zařazení tohoto preparátu do praxe.“

Schopnost zubu samostatně vyléčit své nedokonalosti by mohla být zásadním převratem v léčbě zubních kazů. Důvodem je fakt, že zařazení tohoto způsobu léčby do praxe by mohlo být velmi rychlé.

Zdroj: iflscience.com