Antidepresiva vítězí v boji s premenstruačním syndromem

Luis Sarabia - https://flic.kr/p/2nH8wv

Nový výzkum přichází s myšlenkou, že selektivní inhibitor zpětného vychytávání serotoninu (SSRI), lék sertralin (Zoloft, Pfizer Inc), může pomoci ulevit od premenstruační dysforické poruchy (PMDD) v jejím rozpuku, a to především těm ženám, které si stěžují na podrážděnost.

,,V souvislosti se škálou symptomů mohou ženy s PMDD těžit z užívání léků SSRI v období od propuknutí premenstruačních příznaků do prvních dnů menstruace,“ sdělila Medscape Medical News lékařka Kimberly A. Yonkersová z lékařské fakulty Yaleovy univerzity v New Haven, Connecticutu. ,,Také jsme zjistili, že pokud ženy přestaly užívat tyto léky (SSRI), stále je trápil premenstruační syndrom,“ řekla Dr. Yonkersová.

Tyto výsledky byly zveřejněny on-line 9. září v časopise JAMA Psychiatrie.

Potvrzení neověřených poznatků
Dr. Yonkersová a její tým už dříve publikovali výsledky ukazující, že když byly ženy s PMDD léčeny po dobu poloviny menstruačního cyklu, byly jejich výsledky prokazatelně příznivější, což přimělo některé lékaře zahájit léčbu právě ve stádiu propuknutí příznaků, a to bez jakéhokoli vysvětlení jejich postupu při léčbě.

,,Z tohoto důvodu jsme chtěli otestovat, zda by byla taková léčba účinná, protože předběžné studie naznačily, že léčba léky SSRI může být zkrácena na období trvající od propuknutí příznaků až do počátku menstruace,“ řekla Yonkersová.

Výzkumníci náhodně přidělili 252 ženám s PMDD buď sertralin různých dávek (50–100 mg denně), nebo placebo, jež měly ženy užívat od počátku propuknutí příznaků až do prvních dnů menstruace celkem po dobu šesti menstruačních cyklů. Ve srovnání s ženami užívajícími placebo se ukázalo, že u žen léčených sertralinem se jejich stav výrazně zlepšil.

,,Pokud některá z pacientek nereagovala na denní léčbu, nebyla by pravděpodobně přerušovaná léčba účinná. Jestliže se jedná o první farmakoléčbu a žena ví, kdy se u ní dostaví PMS (a děje se tak opakovaně), může být i přerušovaná léčba v propuknutí syndromu užitečná,“ uvedla Dr. Yonkersová.

Zdroj: medscape.com