Léky proti žaludečním vředům – souvislost s demencí

Baudouin -https://flic.kr/p/2t93Av

Nová studie potvrdila spojení mezi inhibitory protonové pumpy (IPP) – léky léčící pálení žáhy, vředy a další onemocnění související s překyselením vyšší části gastrointestinálního traktu – a mezi zvyšujícím se rizikem onemocnění demencí u starších pacientů.

Tato studie provedená Willy Gommem, PhD z německého centra pro neurodegenerativní onemocnění (Bonn v Německu) a jeho kolegy, jež byla uveřejněna on-line 15. února v Jama Neurology, je velmi důležitá. Inhibitory protonové pumpy patří mezi nejčastěji předepisované léky a jsou čím dál častěji užívány především staršími pacienty. ,,Bohužel se setkáváme s tím, že jsou tyto léky předepisovány mnohem častěji, než by bylo potřebné,“ uvádí spoluautorka studie, Britta Haenisch, PhD.

Dle výzkumu je až 70 % předpisů léků IPP nevhodných, sdělila pro Medscape Medical News. Kliničtí lékaři by se obecně měli držet směrnic pro předepisování těchto léků, aby bylo zabráněno jejich nadměrnému předepisování a nevhodnému požívání.“

Studie se zaměřila na největší zdravotní pojišťovnu v Německu, pod níž spadá třetina populace a téměř 50 % starších lidí. Součástí její databáze jsou informace o diagnózách a předpisech léků. Analýza zahrnula celkem 73 679 subjektů starších 75 let, kteří demencí zpočátku netrpěli. V průběhu trvání studie (2004–2011) byla 29 510 subjektům diagnostikována tato choroba. U více než poloviny z nich (59 %) byly dokonce odhaleny minimálně 2 různé typy demence.

Pravidelným užíváním inhibitorů protonové pumpy se rozumí předpis těchto léků minimálně 1x za čtvrt roku: omeprazol, pantoprazol, lansoprazol, esomeprazol nebo rabeprazol. Výsledky ukázaly, že 2 950 pacientů pravidelně užívalo inhibitory protonové pumpy. Tito lidé byli vystaveni mnohem většímu riziku onemocnění demencí ve srovnání s těmi, kteří uvedené léky neužívali.

Deprese a mozková mrtvice

Se zvýšeným rizikem onemocnění demencí bylo spojeno několik dalších faktorů, například deprese a mozková mrtvice. Pokud měl pacient cukrovku a bylo mu předepsáno 5 a více léků jiných než IPP (definované jako polypragmasie), byl tento stav rovněž spojován s mnohem větším rizikem onemocnění demencí.

,,V naší analýze bylo zjištěno, že polypragmasie výrazně zvyšuje riziko projevení demence, a to asi o 16 %,“ zhodnotila Dr. Haenisch. Riziko onemocnění demencí požíváním zmíněných léků s věkem klesá, přičemž nejvyšší riziko hrozí pacientům ve věku 75–79 let. Ohrožení depresí a mozkovou mrtvicí s postupujícím věkem také klesá.

,,To odráží snižující se vliv vnějších a vnitřních faktorů na postup demence s věkem, což je způsobeno začínajícím procesem onemocnění,“ píší autoři.

Výzkumníci nemají jasno v tom, jak užívání léků IPP zvyšuje riziko onemocnění demencí. Jejich důkazy zmiňují, že některé IPP mohou překročit mozkovou bariéru a vzájemně se ovlivňovat s mozkovými enzymy. U myší mohou dokonce zvýšit hladiny amyloid-beta v mozku. K léčbě gastrointestinálních chorob starších pacientů existuje několik dalších možných léků. Podle Dr. Haenisch mezi ně patří histamin H2 receptor protilátek, prostaglandiny a antacidy.

Dr. Haenisch zdůraznila, že studie může poskytnout pouze statistickou souvislost mezi předepisováním IPP  a výskytem demence. To nedokazuje, že by tyto léky demenci opravdu způsobily. Doktorka tvrdí, že pro zhodnocení vztahu příčiny a následku předchozích zjištění u starších pacientů je nutné provést klinické testy založené na náhodném výběru.

Více pacientů s demencí

Ve svém doprovodném úvodníku uvádí Lewis H. Kuller, MD, DrPH z Graduate School of Public Health (Department of Epidemiology z univerzity v Pittsburghu v Pennsylvánii), že i relativně mírně zvýšené riziko onemocnění demencí se může u mnoha lidí přetransformovat v demenci.

Ve věkové skupině 75–84 let se v USA nachází přibližně 13,5 milionů lidí. Pokud pouhá 3 % z nich užívala zmíněné léky, může se u této věkové skupiny objevit zhruba 10 000 nových případů demence každý rok, uvedl Dr. Kuller.

Zdroj: medscape.com